VEDLEGG 1: SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER

Salgs- og leveringsbetingelser for H. Clausen AS – (versjon 1 – per 1. Mai 2023)

Download our Terms of Sale and Delivery in English here.

1. Betingelsenes gyldighet:

1.1. Betingelsene gjelder for alle bestillinger inngått med H. Clausen AS med mindre annet er skriftlig avtalt med kjøper.

2. Tilbud og ordrebekreftelse:

2.1. Tilbud er først bindende ved mottak av ordrebekreftelse.

2.2. Dersom H. Clausen AS sin ordrebekreftelse ikke stemmer med kjøpers bestilling, må kjøper klage per e-post senest 3 arbeidsdager etter mottatt ordrebekreftelse. Ellers vil kjøper være bundet av innholdet i ordrebekreftelsen.

3. Priser:

3.1. Alle priser er basert på norske kroner ekskl. mva. og eventuelle andre offentlige avgifter, med mindre annet er angitt i tilbudet eller ordrebekreftelsen. Inntil levering er kjøper pliktig til å akseptere endringer i merverdiavgifts- og avgiftssatser, valutakurser, tollsatser, fraktsatser, råvarepriser eller tarifflønn.

4. Levering:

4.1. Med mindre annet er angitt i tilbud og ordrebekreftelse, er oppgitte priser basert på levering "ex works", jf. Incoterms (ab lager), og fraktkostnad påføres faktura.
For ordrer under kr. 2000,- ekskl. mva. beregnes i tillegg til et ekspedisjonsgebyr på kr. 150,- + mva.

4.2. For spesialbestillinger som er produsert etter kjøpers spesifikasjon, H. Clausen AS berettiget til å levere og fakturere som følger:

- Leveranser opptil 3000 stk.: med et avvik på /- 20 %

- Leveranser fra 3001 stk.: med et avvik på /- 10 %

4.3. Levering innen 3 uker fra leveringsdato oppgitt i leveringstiden som er angitt ordrebekreftelsen må i alle henseender anses som rettidig levering, slik at en slik utsettelse ikke gir kjøper rett til å utøve misligholds rett overfor H. Clausen AS. I tillegg suspenderes H. Clausen AS sin leveringstid ved streik, lockout, brann, vannskader, maskinskade, manglende drivkraft, krig i inn- og utland, sviktende råvarelevering eller andre lignende leveringsproblemer og force majeure. Dersom nevnte hindringer for gjennomføring av en ordre enten ikke kan avhjelpes i det hele tatt eller kun med uforholdsmessige kostnader, forbeholder H. Clausen AS seg retten til å kansellere ordren.

4.4. Dersom forsinkelsen av en leveranse ikke skyldes forholdene nevnt i 4.3, har kjøper rett til etter overskridelse av rettidig leveringstid å sette en rimelig og endelig frist for leveransen. En slik frist må utgjøre minimum 7 dager. Dersom levering ikke skjer innen denne fristen, har kjøper rett til å annullere avtalen.

4.5. Ved mislykket levering eller dersom levering ikke har vært mulig på grunn av utilstrekkelige adkomstforhold hos mottaker, vil kjøper bli fakturert for eventuelle kostnader knyttet til mislykket kjøring, ventetid eller ny levering.

4.6. Det tilkommer gebyr ved omlasting til mindre biler på grunn av vanskelige adkomstforhold.

5. Betaling:

5.1. Betaling skjer kontant ved levering, med mindre annet er skriftlig avtalt eller oppgitt i faktura.

5.2. Ved betaling etter betalingsdato beregner H. Clausen AS en forsinkelsesrente på 1,5 % pr. måned fra forfallsdato for faktura. For utskrift av rentefaktura beregnes et tilleggsgebyr på kr. 250,00.

5.3. Dersom H. Clausen AS vurderer at kjøpers betalingsevne er svekket etter melding om ordrebekreftelse, har H. Clausen AS rett til å kreve, som vilkår for gjennomføring av ordren, at kjøper, etter H. Clausen AS sitt valg, stiller sikkerhet for betaling av kjøpesummen eller betaler kjøpesummen på forhånd.

6. Eiendomsforbehold etc.:

6.1. De solgte varene forblir H. Clausen AS sin eiendom inntil kjøpesummen er betalt i sin helhet.

6.2. Klisjeer og verktøy lagres i 2 år etter siste bruk.

7. Produktinformasjon:

7.1. Teknisk informasjon, spesifikasjoner, produktinformasjon, kataloger, brosjyrer, bruksanvisninger etc. om produktets funksjon og bruk samt andre tekniske data om produktet, som ikke er bekreftet skriftlig i avtalen med kjøper, er kun veiledende og uforpliktende for H. Clausen AS.

8. Mangler og reklamasjoner:

8.1. Mangler som oppdages eller burde vært oppdaget i forbindelse med mottakskontroll, skal umiddelbart meldes skriftlig til H. Clausen AS. Kjøper skal ikke gjøre noe med produktet det klages på før en eventuell reklamasjon er avklart med H. Clausen AS.

8.2. Ved mottak er det kjøpers ansvar å foreta en grundig undersøkelse av om leveransen er i samsvar med det som er bestilt, herunder at det ved levering av varen undersøkes om det er synlige skader på varen. Med synlig skade menes veltede paller, merker eller slagmerker på varene eller emballasjen samt vannskader. Slike skader skal alltid påføres fraktdokumentet.

8.3. Ved manglende kolli, hvor det er valgt å motta varer med synlige skader, samt ved senere levering enn avtalt, skal følgende påføres fraktdokumentene:

- at varene er mottatt senere enn avtalt, angi tidspunkt

- eventuelle synlige skader, beskriv skaden

- bilens registreringsnummer 8.4. I tillegg skal transportøren signere med et leselig navn på fraktdokumentene som dokumentasjon. Ved synlige skader dokumenteres dette der det er mulig med bilde før lossing. Kjøper skal påføre fraktbrevet at forsendelsen er mottatt med forbehold.

8.5. Dersom kjøper ikke har gjort gjeldende mangel overfor H. Clausen AS innen 3 måneder fra leveringsdato, kan kjøper ikke gjøre dette gjeldende senere.

8.6. Dersom H. Clausen AS er ansvarlig for en mangel, vil H. Clausen AS etter eget valg utbedre mangelen ved utbedring av mangelen eller omlevering. Slik utbedring skjer snarest mulig etter at H. Clausen AS har mottatt varene tilbake fra kjøper. I tillegg kan kjøper ikke reise krav mot H. Clausen AS i forbindelse med feil og mangler ved varen, uavhengig av om kjøpers tap direkte eller indirekte skyldes feil og mangler ved varen. Det presiseres således at H. Clausen AS sitt ansvar aldri omfatter ansvar for driftstap, tidstap, tapt fortjeneste eller annet direkte tap. Videre presiseres det at H. Clausen AS sitt potensielle erstatningsansvar ikke kan overstige fakturert verdi.

9. Returrett:

9.1. H. Clausen AS tar kun tilbake varer som finnes i standardsortimentet. Andre varer tas ikke i retur, med mindre varene kan dokumenteres å ha feil eller være feillevert, som følge av feil fra H. Clausen AS sin side. Som standardsortiment defineres opprettede, lagerførte varer. Varer i katalog som ikke er lagerførte, er derfor ikke en del av standardsortimentet. Følgende varer og produktgrupper faller ikke inn under denne definisjonen og kan derfor ikke returneres med mindre varene kan dokumenteres som å ha feil:

- Skaffevarer generelt

- Ikke-lagerførte varer generelt 9.2. Ved retur av standardvarer betaler kjøper returfrakt. Kjøper betaler et gebyr på 15 % av kjøpesummen, men minimum 500 kr. Returretten er gyldig i 14 dager. Retur kan kun skje etter skriftlig avtale med H. Clausen AS.

9.3. Emballasje og varens tilstand når den returneres:

Returretten kan kun benyttes dersom varene returneres i samme stand og mengde, og dersom returen er skriftlig avtalt. Returretten faller derfor bort dersom varen brukes på en måte som klart reduserer varens salgsverdi vesentlig. Inntil henting hos H. Clausen AS sin transportør skal varene ikke oppbevares utendørs, da dette anses å redusere varens verdi vesentlig.

10. Produktansvar:

10.1. H. Clausen AS er ansvarlig for skade på personer og ting som følge av mangler ved leverte varer, i den grad ansvaret følger gjeldende lovbestemmelser om produktansvar. H. Clausen AS er imidlertid ikke ansvarlig for skade på fast eiendom eller løsøre beregnet på næringsbruk (skade på næringseiendom). H. Clausen AS kan ut over dette ikke holdes ansvarlig for driftstap, fortjeneste eller andre indirekte tap som følge av produktansvar.

11. Tvister og lovvalg:

11.1. Eventuelle uoverensstemmelser mellom Kjøper og Selger som ikke kan løses ved forhandlinger, må avgjøres i henhold til norsk lov. I den grad Selger kan holdes ansvarlig overfor tredjeperson på grunn av forhold hos Kjøper, plikter Kjøper å holde Selger skadesløs. Kjøper plikter samtidig å la seg saksøke ved samme domstol som behandler kravet mot H. Clausen AS.

12. Personvern:

12.1. Sikkerheten til dine personopplysninger er en viktig del av vårt samarbeid. Les retningslinjene våre for hvordan vi behandler og sikrer dine personopplysninger her